Vijay Babu
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kinderbibliotheek gekraakt

Ga naar beneden

Kinderbibliotheek gekraakt Empty Kinderbibliotheek gekraakt

Bericht  Admin zo dec 16 2007, 14:56

Kinderbibliotheek gekraakt 139549-Bieb-Esmar


Kinderbibliotheek gekraakt
Door Margriet Brandsma

Berlijn, 16 december - Liebe Kulturbesetzer! Al een tijdje woedt een burgerlijk-revolutionaire geest door mijn doorgaans rustige straat. Dat komt omdat de wijkraad Pankow de kinderbiblotheek wil sluiten vanwege geldgebrek. Dat gaat niet zomaar in het land van dichters en denkers. En al helemaal niet in deze wijk van Berlijn waar kinderen zo ongeveer heilig zijn verklaard.

En dus is de bibliotheek al een tijdje bezet door ouders die normaal gesproken nog geen voetgangerslicht durven negeren. Overigens denk ik niet dat de wijkraad erg onder de indruk is van de actie want de bezetters hebben laten weten dat ze met Kerst weer thuis willen zijn. Tot die tijd organiseren ze regelmatig activiteiten in de bibliotheek. Vrijdagavond werd een documentaire getoond over de underground-muziekscène in de DDR en daar wilde ik bij zijn.

Met mij waren nog zo’n dertig andere nieuwsgierigen afgekomen op de filmavond. Eervol werden wij begroet met de woorden ‘Liebe Kulturbesetzer’ en getracteerd op een vlammende speech van de leider van de kraakactie. Toen de docu en dat was smullen. Die ging onder meer over de band Feeling B (opgericht 1983) die de plaat met de opmerkelijke titel Hea Hoa Hoa Hoa Hea Hoa Hea uitbracht. Het was de eerste punkelpee die ook in de DDR te koop was. Leden van de band stapten in de jaren negentig over naar Rammstein. Zanger Aljoscha Rompe overleed in 2000 aan de gevolgen van een astma-aanval. Na zijn dood werd bij vuilnisbakken aan de Schönhauser Allee filmmateriaal uit zijn nalatenschap gevonden. Ook dat was ons ‘Kulturbesetzer’ beloofd op deze vrijdagavond maar helaas, zo ver kwam het om onduidelijke redenen niet.

Vanmorgen las ik in de krant dat de wijkraad toevallig ook gisteravond bijeen was. Terwijl wij genoten van de ongecompliceerde punkmuziek van Feeling B, velden zij het definitieve oordeel over onze bibliotheek. En kenden geen genade. Geheel volgens het principe: beul maak het kort, is besloten dat de bibliotheek al per 1 januari aanstaande dicht moet.

bron: http://www.nos.nl/nosjournaal/columns/berlijn/index.html

Admin
Admin

Aantal berichten : 138
Registration date : 01-10-07

https://vijaybabu.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum